Millan tarina (itsetunto ja koulukiusaaminen)

” Olin koulukiusattu ala-asteen viimeiseltä luokalta alkaen. Olin aina hiljainen, vähän ujo. 

En osannut olla isommissa  ryhmissä  äänessä. Pyöristyin vähän tuon kesäloman aikana ja 

siitä alkoi elämäni surkeimmat ajat.  ”Läskipossu, norsu, lehmä, ihrakasa, läskiperse… ” 

mm. näitä nimityksiä minulle huudeltiin, tavaroitani heiteltiin milloin mihinkin, tönimistä, 

osoittelua, nauramista minuun tuijotellen.  Se oli helvettiä. 

Ystäviä koulussa tai sen ulkopuolellekaan minulla ei ollut, paitsi yksi. Asuimme maaseu-

dulla ja kaverini asui kaupungissa. Emme siis  juurikaan nähneet koulun ulkopuolella. 

Yläasteella minulla ei ollut enää sitä yhtäkään kaveria, koska hän vaihtoi eri kouluun. 

Äitini oli vuorotyötä tekevä yksinhuoltaja, enkä viitsinyt paljoakaan näistä asioista hänelle 

puhua. Isääni ei elämässäni näkynyt. Pari opettajaa kyllä oli tietoisia jonkunverran 

kiusaamisesta ja varmasti tekivätkin jotain asialle, mutta ei se kiusaamista lopettanut.


 



En nyt tässä kerro enempää tuosta ajasta, mutta  tämä kiusaaminen jätti jälkensä aikuisuu-

teenkin. Edelleen, lähes kolmikymppisenä, olin todella arka ja  itsetuntoni  oli nollassa.

Sain  ihan hyvän työpaikan, mutta koko elämäni olen kokenut  yksinäisyyttä ja tyhjyyden 

tunnetta. Seurustelusuhteita on ollut muutama, mutta ne eivät ole olleet kovinkaan 

syvällisiä, luulen, että sekin johtuu itsetuntoni puutteesta.


En olisi uskonut että voisin enää tässä elämässä  saada itseluottamusta ja löytää

suorastaan elämänilon. Tein valmennuksessa annetut tehtävät ajatuksella ja 

keskustelujemme jälkeen mietin aina asioita muutamankin päivän. Pikkuhiljaa 

jokin loksahti. Tajusin, että nyt olen vapaa alkamaan uuden elämän, pystyin päästämään irti 

menneisyydestäni. Enää se ei pääse minua rajoittamaan. "


Milla, ( 29 v), pyysi kertomaan kokemuksestaan tarinan, jos joku saisi siitä apua ja

rohkaistuisi hakemaan apua, vaikka sitten valmennuksesta, psykologilta tai terapiasta, mikä

kenellekin sopii. 



Nämä ihanat palautteet ja asiakkaiden kokemusten "läpi eläminen" on tämän työn 

ehdottomasti paras asia. Toisen auttaminen on minulle ainakin ihan parasta ikinä.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mielenrauhaa konmarituksesta

Parisuhde voimavarana

Voiko tästä kaamoksesta selvitä hengissä?