Värillä on väliä

 Värien psykologiaa


Elinympäristömme ominaisuudet vaikuttavat monin tavoin mieleemme ja psyykeemme. Aiemmin jo kirjoitin, kuinka järjestyksessä oleva kotiympäristö rauhoittaa mieltä ja kuinka konmarin opein voi karsia kodin tavaramäärää ja lisätä kodin järjestystä ja viihtyisyyttä. Vastaavasti myös ympäristömme värimaailma vaikuttaa mieleemme esim. joko rauhoittaen tai kiihdyttäen.

Viime viikolla blogasin luonnon rauhoittavasta vaikutuksesta ja siitä, että pelkästään elollisen luonnon pääväri vihreä tutkimusten mukaan rauhoittaa ja vähentää stressin oireita jo melko lyhyessäkin ajassa. Eli luonnon tyynnyttävän vaikutuksen kokeakseen ei aina välttämättä tarvitse edes päästä luontoon, sillä pelkkä vihreän eli luonnon päävärin aistiminen ympärillä tyynnyttää mieltä. Se, että vihreä on elollisen luonnon pääväri johtuu siitä, että useimmissa kasveissa on lehtivihreää eli klorofylliä, jonka avulla kasvit sitovat ilmakehän hiilidioksidia ja maaperän vettä sokereiksi ja muiksi hiilihydraateiksi. Ja koska vihreä väri on tämän vuoksi luonnossa niin yleinen, mielemme samaistaa aistimuksen ympäristöämme hallitsevasta vihreästä väristä kokemukseen luonnossa olemisesta, ja mielemme rauhoittuu pelkästä vihreästä väristä.






Perinteisten väriteorioiden mukaan jyrkimmän vastakohdan,  vihreälle värille tuottaa punainen, joten näissä väriteorioissa, kuten RYB-mallissa, punaista on pidetty vihreän vastavärinä. Ja vaikkei tämä nykyisen väriopillisen tietämyksen perusteella pidäkään ja täsmälleen paikkaansa, ovat punainen ja vihreä edelleen esim. modernissa RGB-värimallissa likimain toisiaan vastapäätä. Myös punaisen värin psykologiset vaikutukset ovat liki päinvastaiset kuin rauhoittavalla vihreällä. Luonnossa punainen väri on veren väri ja toisaalta myös varoitusväri, koska monet myrkylliset sienet, matelijat, sammakot ja hyönteiset ym. varoittavat myrkyllisyydestään punaisella värillään. Niinpä ei ole yllättävää, että punainen väri herättää huomiomme, kiihdyttää meitä ja saa vaaran tai kiireellisyyden tunteen. Punaista käytetään myös symboloimaan kiihkeimpiä tunteitamme, se liitetään niin rakkauteen kuin vihaankin. Punaisen värin kiihkeyttä lievittää sen vaalentaminen vaaleanpunaiseksi.





Sinistä esiintyy luonnossa poutataivaan ja vesistöjen värinä, kun taivaan sini kuvastuu veden pinnasta. Sininen on vihreän tapaan rauhoittava harmoniaa, luotettavuutta ja turvallisuutta ilmentävä väri. Valkoinen on luonnossa puhtaan lumen väri ja valkoiseen liittyviä mielikuvia ovat täydellisyys, tyyneys, puhtaus ja viattomuus. Valkoinen väri edustaa myös uutta alkua eli tyhjää taulua, tabula rasaa. Vastakohtana valkoiselle värille toimii musta, joka edustaa symbolisesti loppua, menetystä ja kuolemaa. Toisaalta mustaan liittyviä mielikuvia ovat myös tyylikkyys, arvovalta, voima ja eleganssi, mutta myös mysteerisyys ja salaperäisyys. Musta imee kaiken itseensä kohdistuvan valon heijastamatta mitään, joten musta kätkee mysteerit sisälleen.





Oranssi ja keltainen liittyvät luonnossa mm. auringonvaloon ja ne symboloivat meille mm. lämpöä. Oranssi ja keltainen ovat stimuloivia värejä, mutta toisaalta voimakkaat keltaisen tai oranssin sävyt voivat tuntua jopa agressiivisilta. Kirkas keltainen on luonnossa myös varoitusväri, monet myrkylliset eliöt käyttävät punaisen ohella myös kirkasta keltaista varoitusvärinä. Kaikille tuttu esimerkki tästä ovat ampiaiset, mehiläiset ja kimalaiset, joiden keltamusta väritys viestii, että ärsytettynä kyseiset pistiäiset saattavat puolustautua kipeästi.







Värien vaikutus mieleemme näyttää siis liittyvän siihen, mitä merkityksiä kyseiset värit luonnossa kantavat. Värien kieli on universaali kieli, joka ihmisen lajinkehityksen myötä on ohjelmoituna jokaisen ihmisen hermostoon niin, että kaikki ymmärrämme vaistomaisesti värien kieltä. Ei olekaan sattumaa, että esim. liikennevaloissa vihreä tarkoittaa "saat mennä" ja punainen on "stop" tai että jauhesammuttimet ovat väriltään punaisia. Nämä värit ovat tarkoituksella valittu niin, että ymmärrämme värin merkityksen intuitiivisesti. Värien psykologiaa hyödynnetään paljon myös markkinoinnissa, esim. kiihdyttäviä ja huomiota kiinnittäviä keltaisia ja punaisia värejä käytetään paljon mainoksissa. Voit hyödyntää värien psykologiaa myös kotiympäristössä valitsemalla ympärillesi tyynnyttäviä värejä, kuten valkoista, vihreää ja sinistä.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mielenrauhaa konmarituksesta

Parisuhde voimavarana

Jättäisinkö joululahjat hankkimatta tänä vuonna?